Prawa i obowiązki pacjenta

  1. Pacjent ma prawo do:
    • a) świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej;
    • b) wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej;
    • c) informacji o swoim stanie zdrowia;
    • d) wyrażenia zgody na udzielanie konkretnych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy po uzyskaniu odpowiedniej informacji;
    • e) poszanowania intymności i godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych;
    • f) zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego.
    • g) umierania w spokoju i godności;
    • h) przestrzegania przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych innych praw wymienionych w Karcie Praw Pacjenta.
    • i) zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
    • j) uzyskania od lekarza pomocy lekarskiej w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia, oraz w innych przypadkach nie cierpiących zwłoki,
    • k) dostępu na jego wniosek do dokumentacji medycznej lub wskazania innej osoby, której dokumentacja ta może być udostępniana,
    • l) udostępnienie dokumentacji medycznej w formie kopii,
    • m) zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby,
    n) dostępu do informacji o prawach pacjenta.

2. Obowiązki pacjenta
Przychodnia jest obiektem użyteczności publicznej. Korzysta z niej wielu pacjentów, niekiedy bardzo cierpiących. Obecność pacjenta w Przychodni nie może być powodem irytacji czy nawet pogorszenia samopoczucia pozostałych pacjentów i kłopotów personelu.

W związku z tym pacjent zgłaszający się i przebywający na terenie Przychodni ma obowiązek:

    • a) przestrzeganie obowiązujących przepisów w Przychodni, związanych z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych;
    • b) stosowania się do zaleceń i wskazówek personelu Przychodni;
    • c) nie zakłócanie spokoju innym pacjentom;
    • d) dbanie o przedmioty wyposażenia Przychodni w czasie przebywania na jej terenie;
    • e) stosowania się do ustalonego porządku pracy Przychodni, w tym ustalonej kolejności wchodzenia do gabinetu lekarskiego;
    • f) przestrzegania zasad bezpieczeństwa i ppoż;
    • g) dbania o higienę osobista przed zgłoszeniem do Przychodni
    • h) powiadomić świadczeniodawcę w przypadku rezygnacji ze świadczenia opieki zdrowotnej w danym dniu;
    i) posiadać dowód tożsamości;

3. Pacjentowi w szczególności zabrania się:

    • a) wnosić i spożywać napoje alkoholowe oraz środki odurzające;
    • b) palić tytoniu;
    • c) żądać od personelu Przychodni wykonywania świadczeń nie związanych z leczeniem i pielęgnacją;
    d) uprawiać gier hazardowych oraz zajmować się handlem na terenie Przychodni.

4. W przypadku powstania szkody z winy pacjenta, zobowiązany jest on do pokrycia kosztów jej naprawy.

USTAWA z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta Rozporządzenie Ministra Zdrowia z Dnia 21.12.2006r w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. nr 247 poz 1819).
USTAWA z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2017
Strona stworzona:27 grudnia 2016
Autor:info_dla_pacjentow